نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود
سرخط خبرها

نوستالژی| یک قهرمانی با ابومسلم و دیگر هیچ!

  • کد خبر: ۹۳۱۳۶
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
نوستالژی| یک قهرمانی با ابومسلم و دیگر هیچ!
بررسی اتفاقات فوتبال خراسان و حضور تیم‌های استان در مسابقات کشوری‌- سال ۱۳۶۲ را در این مطلب می توانید بخوانید.

حسین نخعی شریف | شهرآرانیوز؛ بعد از ۲ سال رکود و اختلاف که منجر به تعویض مکرر رؤسای هیئت فوتبال استان می‌شد، سرانجام با انتصاب منوچهر بهمن به‌عنوان مدیر‌کل جدید تربیت‌بدنی استان، وی در مرداد با انتصاب محمد‌علی میرزاییان به‌عنوان رئیس هیئت و حمایت از او به این داستان کهنه پایان داد؛ داستانی که منجر به شکست‌های پی‌درپی نمایندگان خراسان در تمام مقاطع سنی شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سنگین‌ترین شکست در گیلان

دومین دوره رقابت‌های قهرمانی بزرگ‌سالان کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۴ گروه مقدماتی برگزار شد و خراسان با تیم‌های گیلان، سمنان، مازندران و استان مرکزی هم‌گروه و با نتایج ضعیف و عجیب از دور رقابت‌ها حذف شد. این رقابت‌ها در اوایل مرداد و به میزبانی رشت برگزار شد. تیم خراسان به‌دلیل اختلاف و نداشتن متولی مورد‌قبول در رأس هیئت استان، بدون بازیکنان ۲ تیم مطرح هواپیمایی و ابومسلم در این رقابت‌ها شرکت کرد. البته تیم‌های شاخص دیگراستان‌ها نیز رغبتی برای شرکت در این رقابت‌ها نشان ندادند و گیلانی‌ها هم بدون بازیکنان ملوان و مازندرانی‌ها بدون بازیکنان قائمشهر و بابل در این مسابقات شرکت کرده بودند.

شکست ۸ بر ۱ مقابل گیلان، بی‌سابقه‌ترین نتیجه خراسان در طول ادوار برگزاری این مسابقات بود! البته از تیمی که بدون مربی عازم این مسابقات شده بود، انتظاری بیش هم نبود. خراسان در دومین دیدار ۲‌بر ۰ مغلوب مازندران شد تا عملا شانسی برای صعود نداشته باشد. پیروزی ۴ بر ۱ مقابل سمنان التیامی بر نتایج قبلی بود، اما شکست ۲‌بر ۱ روز آخر مقابل مرکزی، بیشتر از آنکه نشان از ضعف و ناتوانی بازیکنان داشته باشد، بیانگر اختلاف عمیق هیئت و جامعه فوتبال مشهد بود. خراسان در دیدار مقابل سمنان در دقیقه‌۵ دروازه‌اش را گشوده دید، اما با گل‌های اصغر رستگار و منصور شفیعی نتیجه را به سود خود رقم زد. در دیدار با مرکزی توسط حمامیان به گل رسید، اما مرکزی با ۲ گل ورق را برگرداند. در پایان، مازندران، مرکزی، گیلان، خراسان و سمنان بدون امتیاز اول تا پنجم شدند.

بازیکنان خراسان در این مسابقات این افراد بودند: رحیم عنایتی، احمد آریان‌پور، مهدی کریمی، مسعود برهانی، حمیدرضا شمسی، محمد زراعتکاران، حسین رضایی، مهدی منتجبی، منصور شفیعی، ابراهیم جعفری، حمید روشن، علی مونسی، اکبر رستگار، حمامیان / مربی و بازیکن‌: جواد آرین‌منش

ناکامی جوانان

پس از بزرگ‌سالان، منتخب جوانان خراسان یا همان مشهد نیز در رقابت‌های منطقه‌یک جوانان کشور در رقابت با سمنان، گیلان، مرکزی و مازندران، ره به جایی نبرد و از صعود به مرحله دوم بازماند. خراسان در اولین دیدار به‌مصاف استان مرکزی رفت و بدون گل به کارش پایان داد. نتیجه دومین دیدار هم همین نتیجه مقابل سمنان بود. روز سوم برای خراسان به استراحت گذشت و آن‌ها در آخرین گام نیز مغلوب گیلان شدند تا این تیم روانه مرحله نهایی شود.

نوجوانان هم سنت‌شکنی نکردند

مسابقات فوتبال نوجوانان منطقه یک کشور با شرکت ۵ تیم خراسان، سمنان، مازندران، گیلان و مرکزی، مرداد در اراک برگزار شد که نوجوانان مشهدی با ۲ پیروزی و ۲ شکست به کار خود پایان دادند و آن‌ها هم راهی به جمع تیم‌های برتر نیافتند. خراسان ابتدا ۳‌بر ۰ از سد سمنان گذشت و در دیدار دوم با یک‌گل مغلوب مازندران شد؛ اما در روز سوم با یک گل گیلان را شکست داد تا کمی به صعود امیدوار شود، اما شکست ۱ بر ۰ مقابل مرکزی، پایان خوشی برایشان رقم نزد. در این سال از‌سوی احمد طوسی، ۵۷ بازیکن به تیم ملی «ب» دعوت شدند که در میان آن‌ها مرتضی اعتمادی و محمد اعظم نیز از خراسان حضور داشتند، اما هیچ‌کدام به لیست نهایی راه نیافتند.

جام‌های دوستانه

در روز‌هایی که چراغ مسابقات باشگاهی در بیشتر استان‌ها کم‌فروغ بود و برگزاری مسابقات سراسری باشگاهی در اولویت فدراسیون فوتبال نبود، در هر شهر و دیاری افراد علاقه‌مند و عاشق، با سختی و مشقت پای کار آمدند و با دعوت از تیم‌های باشگاهی، مسابقات را با گرامیداشت یاد‌و‌خاطره شهدای گران‌قدر برگزار کردند. در این بخش به مرور این مسابقات در سال‌۱۳۶۲ می‌پردازیم.

ناکامی هواپیمایی در جام شهید مزدستان

اولین دوره مسابقات جام شهید صادق مزدستان اوایل فروردین در قائمشهر با شرکت ۶ تیم در ۲ گروه برگزار شد که تیم هواپیمایی، قهرمان باشگاه‌های مشهد، با تیم‌های سپیدرود رشت و امید قائمشهر در یک گروه قرار گرفتند که در اولین دیدار با نماینده رشت به تساوی یک‌بر‌یک دست یافتند، اما در بازی دوم در‌حالی‌که تنها به یک تساوی برای صعود نیاز داشتند، با ۲ گل مغلوب امید قائمشهر شدند. تک‌گل هواپیمایی در این مسابقات توسط جواد یاوری به ثمر رسید. در گروه اول نیز تیم‌های منتخب قائمشهر، دریای بابل و آرش تهران حضور داشتند که در فینال تیم تهرانی که متشکل از بازیکنان اکباتان، راه‌آهن و بانک ملی بود، ۲ بر ۱ بر میزبان غلبه کرد و قهرمان شد.

اسماعیل اردلان، ناصر محمد‌خانی، فرشاد پیوس، روح‌ا... عباد‌زاده، حمید فرزام‌نیا از‌جمله چهره‌های شاخص تیم تهرانی بودند. تیم هواپیمایی سپس در این سال در اولین دوره مسابقات جام شهید عباس فروزان‌مهر که با شرکت ۸ تیم در تیرماه در ۲ گروه انجام شد نیز شرکت کرد. هواپیمایی در رقابت با تیم‌های سپاهان، سپیدرود و اکباتان از صعود به مرحله دوم بازماند. در این رقابت‌ها نماینده مشهد در مقابل اکباتان ۲ بر ۱ مغلوب شد و با سپید‌رود نیز یک‌بر‌یک به کارش پایان داد.

قهرمانی ابومسلم در جام شهدای بابل

در اردیبهشت‌ماه، این‌بار ابومسلم راهی شمال کشور شد تا در سومین دوره جام شهدای بابل شرکت کند؛ مسابقاتی که سال گذشته هواپیمایی مشهد در آن راه به جایی نبرده بود. تیم‌های ابومسلم، شهربانی بابل، بانک ملی قائمشهر و تهران جوان در گروه‌یک و تیم‌های دریای بابل، شهید مس‌کوب بابل، متحد تهران و نیرو اهواز در گروه دوم به‌مصاف هم رفتند. ابومسلم با غلبه ۲ بر ۰ مقابل قائمشهر و ۱ بر ۰ مقابل شهربانی و تساوی بدون گل با تهران جوان با ۵‌امتیاز به‌عنوان سرگروه راهی مرحله بعد شد و پس از تساوی یک‌بر‌یک، در ضربات پنالتی ۴ بر‌۳ مقابل دریای بابل پیروز و راهی فینال شد.

در فینال نیز مشکی‌ها با ۲ گل محمد اعظم و محمود محمد‌نژاد در حضور ۵‌هزار تماشاگر، تهران جوان را ۲ بر ۱ از پیش‌رو برداشتند و بر سکوی قهرمانی ایستادند. دیدار رده‌بندی نیز با تساوی ۲‌بر‌۲ متحد تهران و دریای بابل خاتمه یافت تا ۲ تیم به‌طورمشترک سوم شوند. سعید صیامی با ۴‌گل، آقای گل این مسابقات شد.

بعد از این مسابقات در شهریور‌ماه ابومسلم به‌همراه تیم‌های نفت آبادان، استقلال بوشهر، سپیدرود و شهرداری رشت در اولین دوره رقابت‌های جام شهدای دامپروری رشت شرکت کرد. در این رقابت‌ها که به‌صورت دوره‌ای برگزار شد، همه تیم‌ها به‌جز شهرداری رشت که امتیازی دشت نکرد، پنج‌امتیازی شدند و با توجه به تفاضل گل، نفت آبادان، سپیدرود رشت، ابومسلم و استقلال بوشهر اول تا چهارم شدند.

ابومسلم در اولین دیدار مقابل استقلال بوشهر قرار گرفت و به تساوی ۱‌بر‌۱ رضایت داد. تک‌گل مشهدی‌ها را محمد اعظم به ثمر رساند. مشکی‌ها در تقابل با شهرداری رشت با گل‌های سعید صیامی (۲ گل) و علی حسین‌زاده ۳ بر ۱ به پیروزی رسیدند. ابومسلم با نفت آبادان و سپید‌رود رشت نیز تن به تساوی ۱‌بر ۱ داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->